Розвиток без меж
+38 (066) 400-26-09
м. Білгород-Дністровський, вул. Маяковського, 15
16.09.2019
Поділитися: 0
  • Facebook
  • Telegram
84925

Вальдорфська методика

Вальдорфська методика орієнтована на особистість кожної дитини. Основний принцип полягає у відсутності строгих прийомів і спеціальних програм для занять. Основний ресурс саме життя малюка в теплому сімейному кліматі, який найбільш сприятливий для активного всебічного розвитку.

Вальдорфська методика

Методика спрямована проти раннього навчання дітей. Адже такий інтелектуальний розвиток негативно позначається на дитинстві кожного малюка. Дана система допомагає залучити дитину до творчості, народної культури, духовного розвитку та повноцінного виховання в колі родини.

Історія створення методики

Вальдорфська методика розвитку дітей була розроблена відомим німецьким філософом Рудольфом Штайнером. У 1907 році він випустив книгу під назвою Освіта дитини, в якій йому вдалося повною мірою розкрити основні принципи практичного навчання.

У 1919 році філософ відкриває власну школу. З часом Штайнер відкриває і дитячий садочок, призначений для дітей, чиї батьки працюють на тютюновій фабриці Вальдорф-Асторія, яка знаходиться в Штутгарті (Німеччина). Назва фабрики стало основою для майбутнього найменування методики Штайнера.

Вальдорфська методика

З часом такий підхід до навчання дітей приніс свої плоди. Завдяки перевагам розробленої програми, подібні школи і дитячі садки стали відкриватися по всьому світу спочатку хвиля охопила міста Німеччини, а потім США, Швейцарію, Великобританію, Норвегію, Угорщину, Австрію та інші країни.

На сьогоднішній день по всьому світу працює близько 800 шкіл і 2000 дитячих садків, де активно практикують дану методику.

Основні принципи методики

Штейнер має власний особливий погляд на філософію виховання дітей. Він дотримувався думки, що дитинство це унікальний період в житті кожного малюка, тому дитина повинна якомога довше залишатися маленькою. З цього випливає основне завдання батьків і педагогів сприяти тому, щоб дитина змогла насолоджуватися своїм віком.

Система спрямована на повагу до такого важливого періоду, як дитинство. Програма працює за принципом невипередження, що дозволяє дитині розвиватися в нормальному темпі.

Головна мета полягає в активному розвитку природних здібностей дітей і зміцненні віри в свої сили і можливості. Саме тому на першому місці в таких школах знаходиться не отримання знань, а виховання.

Вальдорфська методика

Одним з основних постулатів у роботі прийнято вважати освоєння народної культури і популярних видів художньої діяльності.

Для цієї теорії важливо дотримуватися повної гармонії душі і тіла. Простіше кажучи, дитина розглядається в ролі цілісної та гармонійно розвиненої особистості, у якої ідеальне співвідношення всіх необхідних проявів емоційних, духовних, соціальних, фізичних та інтелектуальних.

Особливості вальдорфської системи

Навчання дітей згідно з методикою Штайнера відрізняється деякими особливостями, які враховують педагоги в школах і дитячих садках.

  • Робота з дітьми дошкільного віку. Всі діти поділені на групи за віком від 3 до 7 років. У результаті вони живуть в одній великій сім'ї, де маленькі непосиди можуть спостерігати за старшою групою, а старші допомагають доглядати за молодшими. Як правило, у кожній групі навчається до 20 осіб.
  • Правильна організація вільного простору. Філософ був впевнений, що індивідуальність дитини активно розвивається тільки в тому випадку, якщо нічого не заважає її розвитку. Тому в приміщенні має бути достатня кількість іграшок, всіляких декоративних елементів та захоплюючих меблів, які можуть зацікавити малюка. Наявність телевізора і комп'ютерів в садочку і в школі також є звичною справою. Дитина має можливість самостійно вибрати, чим в даний момент займатися.
  • Правильні іграшки. Прихильники вальдорфської теорії не використовують іграшки, виконані з таких матеріалів, як пластмаса, а також відмовляються від механічних і електронних виробів. Вони використовують більш прості конструкції, виконані з природних і екологічно чистих матеріалів. Сучасна іграшка не повинна дитині диктувати умови гри, а легко натякати на свої функціональні можливості, щоб малюк міг її варіативно використовувати в ігровому процесі.
  • Наслідування. До 7 років хлопчики і дівчатка пізнають світ не розумовим шляхом, а шляхом наслідування. Таким чином, дитина як губка вбирає в себе все, що її оточує: батьки, друзі, вихователі, їжа, іграшки.
  • Захоплюючі ігри. Це основна частина вальдорфських дитячих садків, в яких ігри займають найбільшу кількість часу в порівнянні з методикою навчання в стандартних садках і школах. Педагоги не встановлюють жодних правил гри, щоб не обмежувати дитячу фантазію. Діти самостійно вирішують, у що вони хочуть грати в даний момент і які іграшки необхідно використовувати.

Вальдорфська методика

Вальдорфські вихователі дотримуються думки, що всьому свій час. Саме тому вони не наполягають на тому, щоб використовувати програми раннього розвитку малюків. Немає необхідності в тому, щоб зайвий раз перевантажувати пам'ять і інтелект дитини. Таким чином, весь процес навчання побудований на тому, що вихователі враховують духовні та вікові особливості учня. Це дозволяє дитині отримувати необхідну порцію знань саме в той період його життя, коли їй це дійсно необхідно.

Діти більш охоче пізнають світ в ігровій формі, включаючи в роботу власні емоції, а не просто заучуючи абстрактні поняття цифри або букви. Під час навчання в дитячому садку особливу увагу викладачі приділяють розвитку дрібної моторики рук, тому тут часто проводяться уроки ліплення різноманітних виробів або вишивання. Для старшої групи вихователі пропонують пошиття м'яких іграшок, різьблення по дереву і обробку кам'яних виробів.

Переваги методики

Популярність і затребуваність даної методики це результат великої кількості переваг, які відзначають не тільки педагоги і батьки, але й дитячі психологи.

  • Створення теплої та невимушеної атмосфери, в якій малюки почувають себе вільно і впевнено.
  • Наявність невеликих, але дуже затишних класів, у яких вихователі можуть приділяти увагу кожному учневі.
  • Відсутність оцінок. Фактор оцінювання згубно позначається на подальшому сприйнятті дитиною самого поняття навчання.
  • Постійний контакт з батьками, які завжди можуть допомогти малюкові і підтримати.

Вальдорфська методика

  • Всі заняття організовані в живій ігровій формі, що позитивно позначається на розвитку творчих здібностей.
  • Педагоги прищеплюють дітям корисні практичні навички реального життя, допомагають розвивати критичне мислення, вчать малечу самоконтролю та дотримання дисципліни.
  • Заняття творчістю чергуються з різними фізичними вправами і ручною працею. Ця програма дозволяє рівномірно розподіляти навантаження, виключаючи ймовірність перевтоми малюків.

Такі переваги активно вплинули на поширення цієї педагогічної методики по всьому світу.

Недоліки методики

Як і інші педагогічні програми, вальдорфська модель має певний список недоліків:

  • У процесі пізнання себе, як особистості, філософ вказав на те, що мова йде про чуттєврй досвід. Саме тому в програму навчання не входять науки, які базуються на логіці, аналізуванні та технічному розвитку людини.
  • У подальшому діти можуть стикатися з труднощами у навчальній програмі (інститут, університет), принципи якої дещо відрізняються від тієї програми, що була їм нав'язана в дитячому садку або в школі.
  • Успіх у розвитку дитини безпосередньо залежить від високої кваліфікації і знань самого вихователя.
  • Вчений приділив особливу увагу езотеричній сфері діяльності, розглядаючи такі поняття, як астральні та вищі духовні тіла, до яких долучається учень. Наявність подібного езотеричного напрямку вважається дивним для сучасних методистів. Адже такий ефект вважається небезпечним і руйнівним для дитячої психіки.

Вивчення даної методики призначене для обдарованих дітей та батьків, які бажають допомогти власній дитині самореалізуватися в цьому світі.